وبلاگ

صادرات به تانزانیا

تانزانیا، دروازه آفریقا و فرصتی برای صادرات از ایران

کشور تانزانیا در شرق آفریقا، با داشتن زیرساختهای مناسب، حمل و نقل زمینی و دریایی ( اسکله دارالسلام، تانگا و موآترا ) و 6 کشور همسایه آن که به آبهای بین المللی دسترسی ندارند بتوانند نسبت به تامین کالاهای مورد نیاز خود از کشور تانزانیا، به عنوان هاب تجاری شرق آفریقا استفاده نمایند.
تانزانیا جمعیتی بالغ بر ۶۵ میلیون نفر و مجموع ۱۷۰میلیون نفر نیز در شرق آفریقا، از قدیم الایام با ایران مراودات تجاری و فرهنگی داشته است. اکثر جمعیت این کشور، قشر جوان و از لحاظ اقتصادی فعال بوده که بخشی از جمعیت با درآمد متوسط را تشکیل می دهند.
جمهوری متحد تانزانیا، به عنوان دروازه ورود به شرق قاره وسیع آفریقا همچون ستاره ای می درخشد. تانزانیا کشوری با درآمد متوسط است که دارای میانگین7٪ رشد اقتصادی در طول دهه گذشته بوده است.

معرفی کشور تانزانیا

همانطور که اشاره کردیم، جمهوری متحد تانزانیا، یکی از شرقی‌ترین کشور‌های قاره آفریقا است که سواحل زیادی در اقیانوس هند دارد. از آنجا که اقیانوس هند جزو آب‌های آزاد بین المللی به حساب می‌آید و یکی از راه‌های ارتباطی بین قاره‌های مختلف است، فرصت زیادی برای تجارت و واردات کالا به کشور تانزانیا و قاره آفریقا فراهم می‌کند.
کشور تانزانیا مراکز اقتصادی و بنادر مهمی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، دارالسلام است. دارالسلام تا سال ۱۹۹۶ پایتخت رسمی کشور تانزانیا بود اما در حال حاضر تنها پایتخت اقتصادی این کشور به حساب می‌آید. این شهر از نظر سیستم حمل و نقلی بسیار قوی است. حدود ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور تانزانیا از بندر شهر دارالسلام صورت می‌گیرد.

نگاهی عمیق به اقتصاد تانزانیا

تانزانیا از طریق چندین بندر بزرگ به اقیانوس هند قابل دسترسی می باشد و همچنین اصلی ترین مقصد برای تامین کالا کشـورهای مهم (زامبیـا، کـنگـو، اوگاندا، مالاوی، بروندی و روآندا) که به دریا راه ندارند می باشد. این کشور همچنین امکان دسترسی به بازار بزرگی در حدود 177 میلیون نفر در شرق آفریقا و 350 میلیون نفر در منطقه SADC (جامعه توسعه جنوب آفریقا: سادک) را می دهد.

با توجه به توانمندی و پتانسیل شرکتهای ایرانی زمینه بسیار مساعدی در خصوص ارائه کالا از سوی ایرانی ها به کشورهای آفریقایی علی الخصوص تانزانیا وجود دارد. همچنین این بازار از لحاظ خدمات فنی و مهندسی بکر محسوب بوده و در بخش های مختلف مانند کتشاف، استخراج، فراوری و بهره برداری از معادن، انبوه سازی، جاده سازی، احداث پل، سد، ساخت فرودگاه، احداث کارخانه، ساخت انبار، سردخانه، مخازن نگهداری سوخت و انرژی، سیلو، اسکله، تجهیز بنادر، ساخت و تجهیز بیمارستان ،

انتقال تکنولوژی و دانش فنی، برق و انرژی، ساخت نیروگاه های آبی، حرارتی، سیکل ترکیبی، نیروگاه های انرژی های تجدید پذیر و دیگر زمینه های فنی و مهندسی شرکتهای توانمند ایرانی میتوانند ورود کنند.

زمینه های محصولی صادرات کالا به تانزانیا

با توجه به صادرات ایران به تانزانیا امکان گسترش صادرات تا میزان دو میلیارد دلار پتانسیل صادراتی بدون احتساب فروش نفت خام وجود دارد و بیشترین امکان توسعه صادرات مربوط به محصولات لاستیک و پلاستیک و آهن و فولاد می باشد.

همچنین دسته های محصولی زیر میتواند بازار صادرات کالایی خوبی برای شرکت های ایران جهت صادرات به تانزانیا داشته باشند.

کودها، آهن و فولاد، غلات آماده، آرد، نشاسته یا شیر؛ محصولات شیرینی پزی، قیر و مواد نفتی، روغن های صنعتی، مواد شیمیایی معدنی؛ ترکیبات آلی یا معدنی فلزات گرانبها، فلزات خاکی کمیاب، مصالح ساختمانی، سنگ، گچ ، آهک و سیمان، شیشه و ظروف شیشه ای، پلاستیک و مصنوعات از آن، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات شیمیایی، آماده سازی های خوراکی، محصولات سرامیکی

جدول آمار صادرات بین ایران و تانزانیا

روند تجارت ایران با تانزانیا (واحد ارزش: میلیون دلار)

2022 2021 2020 2019 2018 تجارت/ سال
40 55 25 57 33 صادرات به تانزانیا
24 11 12 13 5 واردات از تانزانیا
64 66 37 70 38 حجم تجارت

کشور تانزانیا چه فرصت‌هایی برای ایرانیان فراهم می‌کند؟

شرایط اقتصادی و جغرافیایی ویژه تانزانیا باعث شده تا بسیاری از صادرکنندگان ایرانی، به فعالیت در این کشور علاقه‌مند شوند. از آنجا که قیمت کالا‌های ایرانی نسبت به سایر کشور‌ها، بسیار مناسب‌تر است و مردم آفریقا دید نسبتا بهتری به کشور ایران دارند؛ شرایط صادرات به کشور تانزانیا برای تجار ایرانی بسیار راحت‌تر و رقابت ساده‌تر خواهد بود. اما چه فرصت‌هایی برای صادرات به تانزانیا برای ایرانیان وجود دارد؟

در ادامه به ترتیب عمده واردات تانزانیا را برایتان شرح خواهیم داد:

در سال‌های اخیر، بازار مصرف تانزانیا رشد تصاعدی داشته و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که روند رشد در سال‌های آتی نیز با شیب افزایشی روبرو خواهد بود.

نام محصولات نام محصولات
فراورده‌های نفتی (۲ میلیارد دلار) آهن و فولاد (۷۰۰ میلیون دلار)
فراورده‌های دارویی (۵۰۵ میلیون دلار) کود شیمیایی (۲۱۳ میلیون دلار)
 پتروشیمی (۲۰۴ میلیون دلار) تراکتور و تریلر (۲۰۰ میلیون دلار)
محصولات شیمیایی (۱۴۰ میلیون دلار) قطعات الکتریکی (۱۳۷ میلیون دلار)
ماشین آلات صنعتی (۱۲۰ میلیون دلار) خوراکی و نوشیدنی (۴۰ میلیون دلار)
کفش و پاپوش (۳۳ میلیون دلار) کاشی و سرامیک (۳۲ میلیون دلار)
گچ و تولیدات گچی (۳۲ میلیون دلار) لامپ و تجهیزات روشنایی (۱۷ میلیون دلار)
سیمان (۱۷ میلیون دلار) شیشه ساختمانی (۱۷ میلیون دلار)
کشاورزی (115 میلیون دلار) ساختمان (170 میلیون دلار)
خدمات فنی و مهندسی (90 میلیون دلار)
Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *